سنددار شدن اراضی کشاورزی، نیازمند فرهنگ سازی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فام زیر ساخت ،فعال در عرصه تعیین محدوده اراضی کشاورزی گفت: مهمترین عامل در کندی روند سنددار کردن اراضی کشاورزی، عدم فرهنگ سازی است.

میثم طوسی با ناممکن بودن سنددار شدن همه اراضی کشاورزی کشور در محدوده زمانی تعیین شده،، اظهار داشت: عمده‌ترین عامل در کندی این روند، عدم فرهنگ سازی و توجیه صاحبان زمین است.

وی احساس بی نیازی کشاورزان سنتی به ویژه در روستا‌ها از سنددار شدن زمین و بی اطلاعی از اهمیت و حتی مزایای این امر را از عوامل موثر در تشویق نشدن کشاورزان به دریافت سند عنوان کرد و افزود: متاسفانه صاحبان زمین توجیه نشده اند که سنددار شدن زمین کشاورزی آنها چه مزایایی دارد و لازم است رسانه‌ها و صدا و سیما با همکاری مسئولان تصمیم ساز کشور در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

طوسی تصریح کرد: با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مزایای شخصی و ملی این امر، مشارکت مردم افزایش خواهد یافت.

وی روند صدور سند برای اراضی کشاورزی را فراتر از اقدام متخصصان و کارشناسان فعال در این زمینه توصیف کرد و گفت: به صرف حضور کارشناس در زمین کشاورزی و تعیین محدوده‌ها نمی‌توان اقدام به صدور سند کرد و لازم است که صاحبان زمین نیز مشارکت کنند و اسناد و مدارک مربوط به ارث، معاملات قبلی، تعویض و واگذاری‌ها و… را ارائه کنند و با کارشناسانی که محدوده‌ها را ثبت می‌کنند همکاری داشته باشند.

طوسی تصریح کرد: با شرایط فعلی سنددار کردن همه اراضی کشور طبق برنامه اعلام شده تا پایان سال انجام نخواهد شد و چنانچه به دنبال تکمیل طرح در سال‌های آتی هستیم، لازم است که در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

پیام بگذارید